Strona głównaAktualnościLubawski dworzec kolejowy idzie pod młotek.

Lubawski dworzec kolejowy idzie pod młotek.

Jak czytamy w publikacji przedstawionej przez Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków

„Postanowieniem z dnia 9 kwietnia 2025 r. Sąd Rejonowy w Jeleniej Górze V wydział gospodarczy, zabezpieczył majątek spółki GR Hotel sp. z o. o., która to spółka jest właścicielem zabytku, jakim jest dawny dworzec kolejowy w Lubawce wpisany do rejestru zabytków. Postanowienie zostało wydane w toku postępowania o ogłoszenie upadłości z wniosku wierzyciela jakim jest Skarb Państwa reprezentowany przez Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Jest to kolejne postępowanie, w ramach którego DWKZ egzekwując należności na rzecz Skarbu Państwa tj. zaległe grzywny w celu przymuszenia nałożone w toku egzekucji nakazu konserwatorskiego, prowadzone są czynności związane z ogłoszeniem upadłości podmiotu gospodarczego. Postępowanie to jest postępowaniem sprawdzonym, w ten sposób udało się zmienić właścicieli takich obiektów jak zamek w Ratnie Dolnym czy pałac w Bełczu Wielkim. Oba te obiekty są obecnie w trakcie rewitalizacji, którą prowadzą nowi właściciele, co skutkuje szansą dla ich odratowania przed całkowitą degradacją.

W przedmiotowej sprawie wyznaczony przez Sąd Tymczasowy Nadzorca Sądowy, po zapoznaniu się ze stanem spółki zaprasza do składania ofert na nabycie prawa użytkowania wieczystego zabytkowej nieruchomości tj. dawnego dworca kolejowego w Lubawce.

Budynek zbudowano w 1869 w ramach realizacji Śląskiej Kolei Górskiej. Potężna skala budynku dworcowego wynikała z funkcji stacji granicznej, służącej obu państwom: Austrii i Prusom. W budynku stacyjnym mieściły się dwa urzędy celne, na stacji znajdowały się odrębne sekcje torów, magazyny towarowe, lokomotywownie. Poza tym budowla pełniła funkcje mieszkalne, znajdowały się tu również pomieszczenia dla obsługi stacji i utrzymania ruchu oraz biura odprawy celnej dla strony pruskiej i austriackiej. Budynek o cechach klasycyzujących, z użyciem okładziny z płyt kamiennych do licowania elewacji, odcinkowe zamknięcia otworów, stosowanie zdwojonego rytmu otworów w górnej kondygnacji.

Obiekt ma duży potencjał turystyczny. Ze względu na:

– usytuowanie w przygranicznej Lubawce, przy której przebiega droga ekspresowa S3, która łączyć się będzie z będącą w realizacji czeską autostradą D11, przy głównym ciągu komunikacyjnym Lubawki, poprzedzony dużym dziedzińcem,

– układ funkcjonalny oparty na 3- i 4- traktowych układach korytarzowych,

– dużą kubaturę (61745 m3) i powierzchnię użytkową (12366 m2),

może pełnić funkcję hotelową, usługową, handlową, wystawienniczą, etc.

Brakujący odcinek czeskiej autostrady D11 od granicy państwa w Lubawce do Trutnova obecnie jest w realizacji i zostanie ukończony, zgodnie z deklaracjami czeskiego Ministerstwa Infrastruktury, do końca 2027 r. Po jego dokończeniu spodziewany jest masowy ruch turystyczny z Czech, zgodnie z trwającą od kilku lat wzrostową tendencją w tym zakresie, co w pełni uzasadnia wprowadzenie bazy hotelowej czy usługowej, której brakuje w Lubawce (w Lubawce znajduje się jeden hotel dysponujący 49 miejscami hotelowymi).

kubatura 61745 m3

powierzchnia użytkowa 12366 m2

Szczegółowe informacje dotyczące zaproszenia do składania ofert, w tym zasady i tryb postępowania zamieszczamy na załączonych grafikach.

Ważne! Wszelkie pytania dotyczące procedury składania ofert oraz o warunki formalne proszę kierować bezpośrednio do Tymczasowego Nadzorcy Sądowego.”

Źródło: Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków

fot. Gabriela Stefanowicz

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
spot_img
spot_img

Musisz przeczytać