Spotkanie koordynatorów S3 i autostrady D11

0
48

W dniu 25.08.2021 r. z inicjatywy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu na OUD Bolków odbyło się spotkanie z cyklu „Transeuropejskiej koordynacji działań na styku drogi ekspresowej S3 i autostrady D11” koordynujące działania stron polskiej i czeskiej. Przedmiotem spotkania było przedstawienie i omówienie stanu zaawansowania prac po stronie czeskiej dla autostrady D11 oraz prac i robót po stronie polskiej na Zadaniu III oraz Zadaniu IV w ciągu odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków – granica państwa.

Wizytację na budowie rozpoczęto od obiektu WS-52 usytuowanego w km 64+330,15 trasy głównej zadania S3 IV. Wiadukt docelowo będzie posiadał 569.70m długości oraz 27.90m szerokości. Obiekt składa się z czternastu podpór, (z czego podpora pierwsza oraz czternasta to przyczółki), na których wykonane zostanie dziewiętnaście segmentów ustroju nośnego. Układ statyczny jest trzynastoprzęsłowy o konstrukcji sprężonej kablobetonowej i przekroju skrzynkowym.

Obiekt jest wykonywany metodą nasuwania podłużnego, która polega na przesuwaniu gotowej konstrukcji mostu z przyczółka na kolejne podpory. Poza przyczółkiem w stałym deskowaniu betonuje się około 25 metrowe elementy skrzynkowej konstrukcji nośnej. Po stwardnieniu spręża się je podłużnie centrycznie, odpowiednio do stanów napięcia, jakie mogą wystąpić w fazie nasuwania. Następnie zwalnia się deskowanie i wysuwa się elementy za pomocą specjalnego układu pras hydraulicznych na teflonowych łożyskach ślizgowych w kierunku przeszkody. Do pierwszego elementu przytwierdzony jest awanbek, w celu zmniejszenia momentów wspornikowych, które występują przed osiągnięciem przez ten wspornik kolejnych filarów. Następne elementy każdorazowo dobetonowuje się bezpośrednio do elementu poprzedniego, przy czym zbrojenie wzdłużne przechodzi przez styk roboczy. Po wykonaniu wszystkich elementów, gdy most znajduje się już w ostatecznym swoim położeniu, spręża się dalsze kable wymagane dla przejęcia pełnego obciążenia użytkowego. Zaletami stosowania metody nasuwania podłużnego jest ograniczenie przestrzeni, na której prowadzone są prace budowlane, zmniejszenie ilości deskowań w stosunku do tradycyjnych rozwiązań, możliwość prowadzenia prac niezależnie od warunków atmosferycznych. Ponadto realizacja przeprowadzona w ten sposób jest dużo bardziej efektywna. Za pomocą metody nasuwania podłużnego możliwe jest wykonywanie obiektów nad czynnymi drogami i liniami kolejowymi bez konieczności ich zamykania.

Zaawansowanie obiektu wynosi około 45%, w tym:
– wysunięto dwanaście segmentów ustroju nośnego (63,16%),
– wykonano 100% podpór P1-P13,
– zrealizowano w około 40% podporę P14.

Na terenie Polski S3… 

Biegnąca wzdłuż zachodniej granicy prawie 500-kilometrowa droga ekspresowa S3 to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego oraz europejskiego szlaku E65 o łącznej długości ok. 3950 km łączącego szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania na Krecie. Docelowo S3 na terenie Polski będzie przebiegać południkowo od Świnoujścia na północy, do południowej granicy Polski w Lubawce i połączy się z autostradami A6 k. Szczecina, A2 k. Świebodzina i A4 k. Legnicy. Na terenie Dolnego Śląska S3 będzie miała 135 km długości. Na etapie realizacji pozostają trzy fragmenty drogi ekspresowej S3 na terenie Dolnego Śląska: 

  • 1. od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ. W listopadzie 2019 r. podpisaliśmy umowę na kontynuację tego odcinka o długości ok. 14,1 km. Zakończenie robót przewidziane jest w IV kwartale 2021 r. 
  • 2. od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ. W październiku 2018 r. podpisaliśmy umowę z wykonawcą tego odcinka o długości 16,1 km. Zakończenie robót przewidziane jest w II połowie 2023 r. 
  • 3. od węzła Kamienna Góra Północ do granicy państwa. W październiku 2018 r. podpisaliśmy umowę z wykonawcą tego odcinka o długości 15,3 km. Zakończenie robót przewidziane jest w II połowie 2022 r. 

Inwestycja od Bolkowa do granicy państwa realizowane są w systemie Projektuj i buduj. Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki szacuje się na prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.   
…po czeskiej stronie granicy D11 
Droga D11, z Pragi przez Hradec Kralove do granicy państwa w Lubawce, będzie miała łączną długość ok. 155 km. Ponad 90 km odcinek drogi z Pragi do Hradec Kralove jest już wybudowany. Odcinek Hradec Kralove – Jaromer, o długości ponad 22 km, jest na etapie realizacji i prawdopodobnie w grudniu br. zostanie oddany do ruchu. Natomiast ostatni fragment trasy Jaromer – Trutnov – granica państwa, o długości prawie 41 km, jest jeszcze na etapie przygotowania. Zgodnie z uzyskanymi informacjami jego budowa ma się rozpocząć w latach 2023/2024, a zakończyć w latach 2026/2027
O kontynuacji S3 za naszą południową granicą w ramach autostrady D11 mówi podpisane 11 lutego 2016 r. Memorandum o wzajemnych działaniach obu Państw Członkowskich UE. 23 stycznia 2017 r. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podpisało z czeskim Ministerstwem Transportu Wspólne Oświadczenie w sprawie kontynuacji budowy połączenie drogowego S3-D11. W lipcu 2017 r. podpisane zostało również oświadczenie w sprawie dalszego wzmacniania potencjału infrastruktury transportowej na pograniczu obu państw. 

W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z Wrocławia oraz RSD Hradec Kralove (Ředitelství silnic a dálnic – odpowiednik polskiego Oddziału GDDKiA).

Źródło: IMGW / Investmap

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj